ajax loader

Waar de Admiraliteitsdagen begonnen met veel regen – “maar dat hoort bij een nautisch festival”, aldus voorzitter Jan Michiel van der Gang – werden vier dagen festival in Dokkum vandaag onder de stralende zon afgesloten. Duizenden bezoekers trokken zondag nog naar de stad.

De Admiraliteitsdagen waren berekend op 100.000 bezoekers. “We zijn zeker die richting op gegaan en telden meer bezoekers dan vorig jaar. Het daadwerkelijke aantal is nauwelijks vast te stellen met zoveel bezoekers in de stad. We hebben een kwalitatief topevenement neergezet en toch het familiegevoel weten te behouden, en dat is voor ons nog altijd het allerbelangrijkste. Zo zijn we begonnen en zo gaan we de toekomst in”, zegt Jan Michiel.

Tijdelijk burgemeester Hayo Apotheker was zichtbaar aanwezig op veel programmaonderdelen tijdens het festival. Hij heeft de Admiraliteitsdagen ervaren als “een sterke organisatie die ervoor zorgt dat iedereen trots is op Dokkum. Met 65.000 inwoners in de regio is Dokkum de huiskamer van Noordoost Fryslân. De Admiraliteitsdagen is een kado aan die bevolking en de regio, waarin we de kracht van dit gebied hebben kunnen laten zien. Het waren hele mooie dagen. Met deze dynamiek gaan we met elkaar de toekomt in en dit gebied verder ontwikkelen.”

Naast een bezoekersrecord werden ook online records gebroken tijdens de Admiraliteitsdagen. Meer dan een half miljoen mensen werden via de site en social media bereikt. RTV NOF brak opnieuw een online kijkers-record, met ruim 20% meer kijkers an in 2018. De absolute piek was op de vrijdagavond, er werd die avond gekeken vanuit meer dan 35 landen waaronder Spanje, Frankrijk, Amerika, Egypte, Saudi Arabië en vanaf de Bahamas. Ook bij Omrop Fryslân was de vrijdagavond de best bekeken avond en werden online artikelen meer dan 13.000 keer gelezen. De beide omroepen werkten nauw samen om verslag te doen van de Admiraliteitsdagen.

Vanavond worden de Admiraliteitsdagen afgesloten met een concert op de Markt. Daarna verdwijnt het blauw van de Admiraliteitsdagen weer voor een jaar uit de stad. Jan Michiel: “400 vrijwilligers, meer dan 200 bedrijven, iedereen die meewerkte, voorafgaand en tijdens het festival heeft laten zien wat we kunnen. We doen het met ons allen en ik ben daar ongelofelijk trots op.”

Foto: Bote Sape Schoorstra

spons